8 ویژگی لوگوی موفق (قسمت اول)
نوشته شده توسط : آرم

هنگام طراحی لوگو حرفه ای، چگونه می توانید مطمئن باشید که هویتی که روی آن کار می کنید در دنیای واقعی موفق خواهد بود؟ برای اینکه بهترین فرصت را برای موفقیت در اختیار شما قرار دهد، در این هفته وبلاگ و پادکست پشتیبان، ایان پاجت 8 ویژگی یک لوگوی موفق را شرح می دهد.

قبل از اینکه به ویژگی‌هایی بپردازم که یک طراحی لوگو را موفق می‌کنند، می‌خواهم روشن کنم که یک طراحی لوگوی موفق (یا پشتیبانی از هویت برند) هرگز به طور خودکار باعث موفقیت یک تجارت نمی‌شود. همانطور که پل رند در کتاب خود با عنوان طراحی فرم و هرج و مرج می گوید: "لوگو معنای خود را از کیفیت نمادها می گیرد، نه برعکس."

برای سفارش طراحی لوگو و آگاهی از اصول طراحی لوگو از آرمکده کمک بگیرید.

قبل از اینکه یک طرح به عنوان یک لوگو یا علامت تجاری استفاده شود، صرفاً یک شکل یا تصویر انتزاعی است ... از روز اول یک ظرف خالی است و از طریق ارتباط با یک سازمان، برند، محصول یا شخص است که معنایی پیدا می کند.

 

این به دلیل ارتباطی است که شما با هویت برند ایجاد می کنید، در مواردی که کسب و کار ناموفق تلقی می شود، برای هر کسی، حتی طراحان، آسان است که احساس کنند آن لوگو نیز ناموفق است. ندیدن آن تداعی ها تقریبا غیرممکن است.

 

به همین دلیل است که بسیاری از طراحان گرافیک لوگوی نایک و اپل را دوست دارند. کسب‌وکارهایی که آنها نمایندگی می‌کنند بسیار موفق هستند و هر چیزی که با آن برندها مرتبط است در لوگو تجسم می‌یابد. تنها با نگاه کردن به لوگوی شرکت، گاهی اوقات حتی ناخودآگاه، هر چیزی را که یک برند نشان می دهد، خواهید دید و احساس خواهید کرد.

 

فقط کافی است یک نگاه به سواستیکا بیندازید تا منظور من را بفهمید.

یک نگاه و بلافاصله به آلمان نازی فکر می کنید. برای برخی افراد باعث ایجاد احساسات منفی مانند ترس و غم می شود. این به این معنی نیست که لوگوی بدی است. این لوگویی است که تمام ویژگی های آنچه را که من به عنوان یک طراحی لوگوی موفق توصیف می کنم را در خود دارد و این همان ویژگی هایی است که امروز می خواهم روی آنها تمرکز کنم.
 
نقش لوگو چیست؟
نکته دیگر، قبل از بررسی 8 ویژگی یک لوگوی موفق، این است که من همچنین می خواهم به نقش یک لوگو بپردازم، زیرا احساس می کنم درک این موضوع مهم است.
 
هدف اصلی لوگو شناسایی است.
 
پل رند
این بدان معناست که یک طراح ممکن است در استفاده از ویژگی هایی که در این پست وبلاگ صحبت می کنم شکست بخورد، اما اگر لوگو به طور مداوم توسط شرکت استفاده شود، مردم بلافاصله با یک نگاه به لوگو می توانند برند را شناسایی کنند.
 
این بدان معنا نیست که شما باید ویژگی های طرح های لوگوی موفق را نادیده بگیرید، بلکه فقط به این معنی است که آنها در "قوانین" سنگ تنظیم نشده اند.
 
به جز قابل شناسایی بودن لوگو، هیچ قانونی در طراحی لوگو وجود ندارد. این تنها چیزی است که اهمیت دارد.
 
تعداد قابل توجهی از طرح‌های لوگو وجود دارد که برای چندین دهه وجود داشته است. برخی از آنها قدیمی به نظر می رسند (زیرا آنها از روندها پیروی می کردند)، اما برخی از آنها کیفیتی بی انتها دارند.
 
این طرح های لوگو هستند که به روز مانده اند و ما می توانیم چیزهای زیادی از آنها یاد بگیریم. اگر آنها بیش از 50 سال پیش ظاهر خوبی داشتند، و هنوز هم ظاهر خوبی دارند، احتمالاً در 50 سال آینده نیز به همان اندازه مؤثر خواهند بود. این کیفیت بی انتهاست.
 
این طرح ها هستند که برای مطالعه مفید هستند تا بفهمیم چه چیزی به آنها اجازه می دهد خوب کار کنند. ما می‌توانیم ویژگی‌هایی را ببینیم که باعث شده آن لوگوها در طول زمان موفق باقی بمانند. با درک این که آن ویژگی ها چیست، می توانید در مرحله طراحی تصمیمات آگاهانه بگیرید، اگر می خواهید از آنها فاصله بگیرید، یا به آنچه می دانید در آزمون زمان مقاومت می کند، پایبند باشید.
 
بنابراین ویژگی هایی که امروز در مورد آنها صحبت خواهم کرد می توانند به عنوان دستورالعمل استفاده شوند، اما به دلایلی که توضیح خواهم داد، اینها اصولی هستند که من شخصاً هنگام کار بر روی طراحی لوگو برای ارائه راه حل به مشتریان خود از آنها پیروی می کنم. که معتقدم در مدت طولانی برای آنها موفق خواهد بود.
 
بنابراین 8 ویژگی طراحی لوگوی موفق که امروز می خواهم در مورد آنها صحبت کنم عبارتند از:
 
سادگی
تفکیک
ارتباط
خاطره انگیز بودن
مقیاس پذیری
تطبیق پذیری
خوانایی
کیفیت اجرا
بیایید با جزئیات بیشتر به هر یک از اینها بپردازیم.
 
سادگی: چرا یک لوگو باید ساده باشد؟
اگر بخواهید به لوگوی 100 شرکت موفق دنیا نگاه کنید، خواهید دید که همه آنها لوگوهایی ساده دارند. چند استثنا وجود دارد، اما بیشتر آنها فقط از یک یا دو رنگ و همچنین اشکال و فرم های ساده استفاده می کنند.
 
همچنین، اگر به مقایسه قبل و بعد از شرکت‌هایی که در طول سال‌ها لوگوی برند خود را دوباره طراحی کرده‌اند نگاه کنید، خواهید دید که در هر سناریو، لوگوها در طول زمان ساده‌تر و اصلاح‌تر شده‌اند.
چند کتاب عالی وجود دارد که قبل و بعد از مارک ها را نشان می دهد، و همچنین داستان پشت لوگوهای معروف را باز می کند، مانند "TM، داستان های ناگفته پشت 29 لوگوی کلاسیک" و "Logo Life" همانطور که در بالا عکس گرفته شده است. (اعتبار به اندرو در Logo Creative برای تصویر). هر دو کتاب فوق العاده ای هستند که خواندن آنها را به شدت توصیه می کنم.
 
تنها بر اساس این 2 نکته، می توان به جرات گفت که یک استدلال تجاری بسیار قوی برای ساده بودن یک لوگو وجود دارد.
 
اما به عنوان طراح، بیایید سعی کنیم بهتر درک کنیم که چرا این مورد است. برای کمک به توضیح، می خواهم یک بار دیگر از پل رند نقل قول کنم. او گفت:
 
«طراحی پیچیده، پر سر و صدا یا مبهم دارای مکانیزم خود تخریبی است. هیچ مقداری از تصویرسازی تحت اللفظی آن چیزی را که بیشتر مردم تصور می کنند انجام نمی دهد. این فقط شناسایی را دشوارتر و "پیام" را مبهم تر می کند. یک لوگو، در درجه اول، می گوید چه کسی، نه چه، و این کارکرد آن است.
 
پل رند
بنابراین برای تمرکز بر یک نکته ذکر شده، لوگوی شلوغ شناسایی را دشوارتر می کند.
 
از آنجایی که شناسایی کارکرد اصلی یک لوگو است، پس باید این موضوع را جدی بگیریم. لوگویی که ساده است، به شما امکان می دهد به سرعت آن را به خاطر بسپارید و با دیدن دوباره آن را شناسایی کنید.
 
من معتقدم که "ساده" به این معنی است که لوگو فقط شامل موارد مورد نیاز است، و من استدلال می کنم که برای انجام این کار، یک لوگو فقط باید حاوی یک ایده باشد.
 
برای کمک به توضیح منظورم، هویتی برای یک دامپزشک طراحی شده بود که چند ماه پیش در انجمن گیک های لوگو ارسال شد که شامل چندین "ایده" بود.
 
این برای شرکتی به نام چیزی در امتداد خطوط «گربه و سگ» بود. در این مثال مدل C شبیه گربه و مدل D شبیه سگ است. سپس طراح با افزودن شکل های پنجه به هر حرف، آن را جلوتر برد. این به این معنی بود که لوگو شامل 3 ایده بود. نماد گربه، نماد سگ و تایپوگرافی پنجه.
این ایده‌های بصری بسیار زیادی است که افراد به راحتی نمی‌توانند آن‌ها را پردازش و درک کنند. ما باید سعی کنیم قوی ترین این 3 ایده را در نظر بگیریم، سپس بقیه طرح را نسبتا ساده نگه داریم. با انجام این کار، لوگویی را به پایان می رسانید که دارای یک ویژگی کلیدی است که قابل شناسایی است و یک ویژگی برای به خاطر سپردن افراد.
 
هر ایده دیگری فراتر از این، بهم ریختگی بصری است. همه آنها به خودی خود ایده های بالقوه عالی بودند، اما در کنار هم، این 3 ایده طراحی لوگو هویت را به چیزی گیج کننده و کمتر موثر تبدیل می کنند. همچنین متوجه خواهید شد که با ساده کردن طراحی به این صورت، لوگوی نهایی نیز در نتیجه حرفه ای تر به نظر می رسد.
 
من می خواهم به این نکته اشاره کنم که سادگی به معنای حداقل نیست.
 
روندی وجود دارد که در چند سال گذشته در فضای طراحی لوگو برای لوگوهای فوق مینیمال رایج بوده است، و من در واقع معتقدم که این نتیجه آموزش طراحان است که یک لوگو باید ساده باشد، اما آنها اطلاعات را اشتباه درک کرده اند و آن را به به معنای "حداقل" است.
 
برای توضیح منظورم، می‌خواهم استدلال کنم که برای ارائه زیبایی‌شناسی مناسب، صنایعی وجود دارند که برای داشتن ظاهر و احساس مناسب به جزئیات بیشتری نیاز دارند. این باعث می شود که لوگو برای برندی که برای آن طراحی شده است مناسب باشد.
 
به عنوان مثال، ممکن است به یک احساس مصور یا چیزی نیاز داشته باشد که کمی شخصیت به آن بدهد. نه خیلی زیاد، نه خیلی کم - فقط مقدار مناسبی که برای به دست آوردن زیبایی شناسی مناسب لازم است. اما مطمئناً همیشه حداقل نیست.
 
در صنعت موسیقی، اگر به آرم گلوله Guns and Roses نگاه کنید، در حالی که چیزهای زیادی در جریان است، لوگو همچنان حاوی یک ایده کلیدی ساده است - تفنگ هایی که در گل رز پیچیده شده اند. سبک تصویرسازی استفاده شده در لوگو با زیبایی شناسی برندهای موسیقی راک مطابقت دارد. اگر لوگو خیلی ساده تر می شد، حس درستی به آن نداشت.
 
بله، می توان آن را بیشتر ساده کرد، اما نشان می دهد که مینیمال همیشه مناسب نیست، و خود لوگو حاوی یک ایده نسبتا ساده است.
 
تمایز: شناسایی یک برند از برند دیگر
من در گوگل جستجو کردم و متوجه شدم که بیش از 1.5 میلیون برند قابل توجه در جهان وجود دارد، که یک عدد دیوانه کننده است.
 
این بدان معناست که هر بار که به خرید می روید، صدها یا حتی هزاران محصول مختلف برای جلب توجه شما مبارزه می کنند.
برندسازی تنها چیزی است که به ما کمک می کند یکی از دیگری را جدا کنیم. برندسازی به شما کمک می کند تا بدانید به کدام یک اعتماد کنید. و این هویتی است که برای آن برندها طراحی شده است که به ما امکان می‌دهد برندی را که می‌خواهیم بخریم شناسایی کنیم، و لوگو بخش کلیدی آن است.
 
برای تفکیک و شناسایی یک شرکت از شرکت دیگر، طراحی باید متمایز باشد. باید فورا قابل تشخیص باشد و در منظره ای که در آن دیده می شود شبیه هیچ چیز دیگری نباشد.
 
این بدان معناست که به عنوان طراح، باید چشم انداز رقابتی را که شرکت با آن مقایسه می شود، درک کنیم. به همین دلیل است که تحقیقات طراحی بسیار مهم است.
 
بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ناخواسته هویتی طراحی کنید که با یک برند رقیب دیگر اشتباه گرفته شود.
 
انجام این کار باعث می شود آنها به نظر برسند که سعی می کنند از موفقیت یک برند معتبر بهره ببرند... این چیزی است که هر زمان که یک قوطی کولا قرمز می بینم فکر می کنم، آن کوکا کولا نیست. این برای تجارت بد خواهد بود… یک شرکت اگر می‌خواهد به یک رهبر بازار تبدیل شود باید هویت برند خود را داشته باشد.
 
برای اینکه شرکت یا محصول شما بیشترین شانس موفقیت را به مشتریان خود بدهد، لوگو و هویت باید به اندازه کافی با رقبای خود متفاوت باشد تا مردم بتوانند به سرعت و به راحتی آن را تشخیص دهند و به خاطر بسپارند. به همین دلیل است که تمایز بسیار مهم است.
 
وقتی در مورد تمایز صحبت می کنیم، مهم است که به یاد داشته باشید که لوگو یک تکه کوچک از هویت کلی برند است، بنابراین نیازی به ایجاد چیزی کاملاً اصلی برای لوگو ندارید. فقط باید در مقایسه با یک رقیب مستقیم به اندازه کافی منحصر به فرد باشد. این هویت اطراف است - مانند طراحی بسته‌بندی، شکل بطری، ترکیب رنگ‌های مورد استفاده، سبک تصویر، فونت‌ها و غیره که بیشترین تأثیر را می‌گذارد - لوگو به سادگی نوک کوه یخ است.
 
منبع: https://logogeek.uk/logo-design/8-characteristics-successful-logos/
 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 1442
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: